Fjällen!

Då var det dags för kennelläger med vandring på schemat, vi vart 14 personer och 15 hundar som alla bodde under samma tak i ett funktionellt hus med tillräckligt många rum och sängar ;)  Det mest dumma med huset var väl vägen upp till det som var braaaant och väldigt läskig att gasa upp för… Vi vart nog oroliga för mer än en bil under helgens gång, men bara två som hade lite misstänkta kokningsfasoner ;)  Men det är klart det måste vara brant om huset ligger halvvägs upp i en slalombacke! Enastående utsikt över fjällen från huset och det kan ju vara värt mycket det!

Vi anlände på eftermiddagen i torsdags och trillade in allt eftersom på kvällen, åkte och handlade och satte sedan igång grillen och åt god mat och pratade ute på altan i några timmar. Skutt i säng och upp på fredagsmorgonen då vi hade sett ut en lämplig väg att gå under dagen… Vi vaknade till regntunga skyar och dimman var tjock över fjället. Det stoppar inte ett gäng hundidioter – mot högfjällshotellet och en ca 8km tur med ”enastående utsikt” – som vi då inte såg något av alls. Efter halva vägen kom vi fram till ett vindskydd och där kröp några in för att kunna ta upp mobiler för att dubbelkolla vart vi skulle gå vidare, när vi stod där i regn och rusk så kunde man om man verkligen ville se skymten av en sjö som förmodligen var väldigt vacker där någonstans bakom dimman ;)  Vi fortsatte mot målet för destinationen, den stuga vi stannade för att äta matsäcken vid. In i värmen var väl kanske att överdriva men skydd för regnet en stund i vart fall, alla var vi dyblöta så stugan vart rätt fort fuktig och vi pausade inte speciellt länge. Vägen hem fick vi i vart fall medvind och regnet och dimman lättade faktiskt en hel del! Nu kunde man ju se flera meter framför sig :D

[unitegallery fjallenfredag]

Väl hemma så turades vi om att få in allas kläder och skor i de torkskåp som fanns (tack o lov för dem!), hundarnas tecken och koppel fick sig en omgång de också… En del av hundarna fönades ur lite hastigt och sedan vart det trötthetskoma över hela gänget, Sveriges fotbollsmatch spelades så det var ju lite lämpligt tidsfördriv ;)  På kvällen valde en del av oss att åka ner till det närliggande köpcentret för att äta middag där medan en del stannade kvar och lagade middag i huset. Väl mätta och nöjda började faktiskt solen skina, eller åtminstone visa sig – så de som ville packade med lite träningsprylar och sen bar vi oss ner för vårt lilla ”berg” för att träna lite lydnad/freestyle/vad man nu ville.

Efter en stund så gick vi gemensamt igenom Nosework så de som inte fått testa detta innan fick chans att prova och de som har hundar som är inlärda på dofterna fick göra de också förstås.

Vi slutade träningspasset med ett uppletande där Studsa och Mini var de rutinerade hundarna och det var så roligt att se hur lika de är i vissa beteenden i arbete! För Doris, Triss och Lyssa var det första gången och de var alla tre väldigt duktiga måste jag säga – jobbade på bra och använde näsan med gott resultat :D  Studsa och Mini fick hämta in de föremål som fanns kvar ute och sedan var klockan redan 22.

[unitegallery fjallentraningen]

Efter träningen vart det umgänge och lite planering inför lördagens tur.

På lördagen vaknade jag upp till SOL, visserligen var jag uppe vid 4-5 eftersom att Täppas fortsätter att behöva ut flera gånger per natt *puh* När vi väl var på plats för dagens tur så hade solen gått och gömt sig igen men det var uppehåll och faktiskt rätt perfekt väder för att vandra i – lite väl blåsigt på toppen sen men det kan man ju stå ut med ;)

Denna dag utgick vi från bilarna och skulle gå mot en stuga ca 3km bort för att där äta lite matsäck, här var det spångar att gå på och naturen bjöd på finfina vyer på alla sätt och vis! Framme vid stugan slog vi oss ner och åt, tjattrade lite och la upp planen för fortsatt tur. Några vände här (barnen var med och orkar ju givetvis inte gå så långa turer), några av oss gick vidare ytterligare 2 km till nästa stuga och vände sedan där (för att komma tillbaka till bilarna vi parkerat vid starten). Medan jag, Cissi och Sara fortsatte uppåt toppen för att gå hem, vilket vart en tur på 1,3 mil. Blåsigt på väg upp som sagt men sen kändes det som att det avtog – kanske för att man fick vinden från ett annat håll eller möjligen kändes det lättare för att vi inte gick uppför :P  Slående natur och utsikt och hundarna kunde springa lite lösa, de höll sig runt oss hela tiden och vi kopplade givetvis upp när vi fick möte eller där det var fågelliv. Annars är man rätt själv på fjället om man säger så. (Att vi såg björnmarkeringar vid den första stugan förträngde vi alla rätt snabbt :P ). Nöjda efter dagens tur kom vi slutligen hem efter att ha fått gå nerför slalombacken mot vårt hus (hej brant), sockersuget var stort och det vart lite godis under vilan. Vi åt tacos tillsammans allihopa, några gick någon kortare tur på eftermiddagen/kvällen men i övrigt var vi nog väldigt nöjda med dagen. Barnen hade vart till äventyrsbadet i närheten och lattjat medan vi var ute och gick. Alla nöjda och glada gick vi och la oss. Söndagen vart det i princip bara packning, städning och resa hem. Jag stannade och tog en sista tur med mina egna hundar på väg hem så de sen skulle vara nöjda under bilresan :) Även denna dag var i det bättre slaget vädermässigt, såklart när vi var på väg hem ;)

[unitegallery fjallenlordag]

Vill avsluta med att säga ett stort tack till er som kom! Och jag hoppas vi ses igen nästa år :D
Det fanns en representant från varje kull och vi hade med lite jokrar både i pudelform och av andra raser, det har vart underbart trevligt att tillbringa tid med er alla! Nu har vi testat denna form av träff och jag måste säga att jag tyckte det var väldigt lättsamt och trevligt, de som ville stannade kvar i stugan, de som ville gå kortare gjorde det och de som ville gå längre gjorde det. Visst hade jag kanske ursprungligen tänkt att vi skulle hinna med mer hundträning men det är ju himla trevligt att bara sitta och umgås också, ack så nödvändigt när man samlas med likasinnade! Och vandringen tog mer på ens energi än vad jag trodde, men nu vet jag det och till nästa år har vi detta år med oss i bagaget och redan på planeringsstadiet ska vi nog lägga upp det lite annorlunda. Att rymmas så många människor och hundar i ett och samma hus skulle man kunna tro bjöd på en del utmaningar, några var det men förvånansvärt få trots allt.

Mersmak på vandring tror jag det var fler som åkte hem med! :D  Jag är hoppfull om att detta blir ett stående event varje år!

Fr.v Tone med Nora, Ali (barnbarnsbarn till Täppas) och Leah (B-kullen) Merete med Hermine och Malin (E-kullen) Sofia med Theo (B-kullen) Cissi och Elsa med Mini (A-kullen) och Älta (C-kullen) Sara med Lyssa (E-kullen) Linda och Agnes med Doris (D-kullen) och Studsa Kerstin med Triss (F-kullen) och Joker Jag med Täppas och Rocky Saknas på bild gör Minis husse Magnus, Doris hussar Tomas och Axel samt Leahs matte Camilla (bakom kameran).